Erhvervsforsikring | Beskyt din virksomheds værdier Løsøreforsikring | Beskyt din virksomheds inventar

Løsøreforsikring | Beskyt din virksomheds inventar

Forestil dig, at dit virksomhedslager oversvømmes, og du mister alt jeres IT-udstyr. Eller at en tyv har været på besøg og stjålet alle de lamper, I netop skulle til at fragte nordpå til en stor kunde?

Sådanne ubehagelige overraskelser kan ikke kun gøre livet surt for virksomhedsejere og ansatte, men også forvolde så stor økonomisk skade, at virksomheden må gå nedenom og hjem.

Det kan du heldigvis sikre dig imod, hvis du investerer i en løsøreforsikring. En løsøreforsikring går ind og dækker, hvis ejendele bliver smadret eller beskadiget som følge af eksempelvis oversvømmelse, brand, indbrud eller endog eksplosion. Det kan være guld værd, så du ikke mister alle dine dyrebare produkter eller virksomhedens inventar på grund af et tilfældigt uheld, som du ikke selv er herre over.

Vær dog opmærksom på, at du formentlig skal tegne en separat forsikringsdel for arbejdsudstyr såsom maskiner og lignende.

En løsøreforsikring dækker aftalte værdier, som etableres på forhånd

Når du tegner en løsøreforsikring til din virksomhed, kan du slappe lidt mere af, fordi du ved, at du nok skal få dækning for forsvundne eller ødelagte genstande. Og det kan løbe op i mange tusinde kroner! Normalt vil I have aftalt værdier for ejendelene, så der dækkes med et fast beløb aftalt på forhånd. Forsikringssummen vil ofte svare til nyværdien, så det kan spare dig for ganske mange penge.

Tænk, hvis du skulle dække alle omkostningerne selv og investere i helt nye ejendele. Her snakker vi alt fra computerudstyr over lagerindhold til boliginventar. Ved de fleste forsikringsselskaber kan du desuden tegne en løsning, hvor der ydes økonomisk støtte til processen med at genetablere efter en ulykke.

Det koster selvsagt at få ryddet op og få installeret nye låse med mere. For at være 100 procent helgarderet kan det snildt betale sig at få det hele samlet i en pakkeløsning, så du slipper mest muligt for ubehagelige uforudsete udgifter undervejs i processen. Som vel at mærke kan være hård nok i sig selv!

Overvej en kombination af flere forsikringspolicer

Få at sikre dig selv og dine medarbejdere bedst muligt mod ubehagelige økonomiske regninger efter uheld bør du anskaffe dig en løsøreforsikring i kombination med andre forsikringer. Hvor en løsøreforsikring beskytter mod ødelagt inventar og knuste ejendele, så går en driftstabsforsikring eksempelvis ind og dækker det finansielle tab, der opstår, når en virksomhed ikke kan producere over længere tid.

Det sker naturligt, når man skal flytte i nye lokaler efter en brand og skal ud og investere på ny. Hvis din medarbejder kommer til skade under ulykken, som ødelægger dit inventar, skal du også være forberedt på at skulle udbedre skaden økonomisk. Her kan du slippe for store ekstraregninger, hvis du har en god arbejdsskadeforsikring. Den er faktisk obligatorisk at have for danske virksomheder.

Find en forsikringsløsning, der passer til produkterne i netop din virksomhed

Det kan svinge fra biks til biks, om kontorpladsen og lageret er fyldt mest op af værdifulde malerier, rengøringsmaskiner, væsker af forskellig art eller lamper. Derfor skal du selvsagt overveje, hvilke ejendele du har mest brug for at få dækket, så du skræddersyer løsøreforsikringen til din type af virksomhed.

Har du store containere stående eller masser af glas og skilte eller mobiltelefoner, kan det være, du skal tilkøbe nogle ekstra pakker til din police. Det kan ofte betale sig med en konstruktiv rådgiversnak, før du foretager dit endelige køb, så du kan vide dig sikker på, at du får dækket det mest nødvendige, når først skaden er sket.

Mens mange måske ikke får brug for deres forsikring, så er det en rigtig god ide at have i baghånden, så man ikke står overfor økonomisk nedtur, hvis uheldet en dag er ude.